Köpvillkor

Papmau AB är ett registrerat handelsbolag som ansvarar för och driver webbshoppen papmau.se och följande villkor gäller för försäljningsavtal mellan Papmau AB (nedan kallat ”PAPMAU”) org.nr 559369-7922och dess kunder (nedan kallade ”Köpare/Köparen”). Villkoren gäller i de situationer där PAPMAU agerar som säljare. Produkterna som säljs av PAPMAU är nya, om inget annat anges i produktbeskrivningen.

Villkoren uppdaterades senast 2022-04-11 och gäller tillsvidare. PAPMAU förbehåller sig rätten att ensidigt ändra villkoren utan att först meddela Köparen förutsatt att ändringarna inte innebär att det materiella förhållandet mellan parterna påverkas. Eventuella ändringar av villkoren kommer att publiceras på papmau.se och träder i kraft omedelbart.

PAPMAU säljer produkter till privatpersoner som har fyllt 18 år och till minderåriga som har skriftligt samtycke från sin eller sina vårdnadshavare (nedan kallade ”Konsumenter”). PAPMAU säljer även till företag. Försäljningsavtalet regleras huvudsakligen av dessa villkor. Därutöver tillämpas konsumentköplagen (1990:932) vid försäljning av varor till Konsumenter.

Konsumenter är skyldiga att bifoga informationen PAPMAU efterfrågar vid sitt köp. Denna information ska minst innehålla för- och efternamn, adress, telefonnummer och e-postadress.

Företag är skyldiga att bifoga informationen PAPMAU efterfrågar vid sitt köp. Denna information ska minst innehålla för- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress och organisationsnummer.

PAPMAU är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som lämnats av Köparen och ska se till att reglerna efterföljs. Genom att handla hos PAPMAU accepterar Köparen PAPMAUs dataskyddspolicy och behandling av personuppgifter.

Köparens personuppgifter behandlas av PAPMAU för att kunna hantera Köparens beställning samt för att kunna komma i kontakt med Köparen. PAPMAU säljer eller delger aldrig uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.

Nedan information är en summering av hur PAPMAU i enlighet med Dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar personuppgifter.

En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.

För att kunna hantera Köparens beställning samt svara på frågor relaterat till Köparens order lagras Köparens för- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, IP-adress samt köphistorik. Uppgifterna lagras så länge det finns en rättslig grund att behandla uppgifterna, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan parterna eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.

I samband med en beställning behandlas Köparens personuppgifter för att fullfölja avtalet mellan parterna.

Vi delar uppgifter till vår betalleverantör och vårt fraktbolag.

Vid genomförande av beställning, delas information med PAPMAUs betalleverantörer. Det som lagras är för- och efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer Köparen att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra beställningen och för att skydda parterna mot bedrägeri.

De betalleverantörer (betaltjänster) som används är Stripe, Fortnox Faktura (företag) och Swish.

För att kunna leverera Köparens beställning och fullfölja avtalet måste Papmau dela specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är för- och efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.

De fraktbolag som används är DHL.

Köparen har rätt att få utdrag av all information som hos Papmau finns lagrad om Köparen. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.

Köparen har rätt att be Papmau att uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.

Köparen kan när som helst be om att uppgifterna som avser Köparen raderas. Det finns undantag till rätten till radering, som till exempel om uppgifter ska behållas för att uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).

Papmau använder industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information, som exempelvis personuppgifter och lösenord, på ett säkert sätt.

Papmau använder en stor och välkänd ehandels plattform, Woocommerce, som inte sparar någon data.

Papmau ansvarar inte för några felaktigheter i produktens beskrivning eller tekniska specifikationer och förbehåller sig rätten att ändra såväl beskrivning som teknisk specifikation utan att först meddela Köparen. Papmau garanterar heller inte att bilderna återger enheternas exakta skick då en viss skillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Papmau försöker dock alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt

En produkt som levereras till Köparen har, genomgått och klarat ett funktionstest och ska därmed vara redo att användas vid leverans. Om det skulle visa sig att produkten vid mottagandet är defekt eller på annat sätt avviker från produktbeskrivningen måste Köparen utan dröjsmål sluta använda produkten och kontakta Papmau.

Papmau reserverar sig för eventuell slutförsäljning.

Papmau tillämpar så kallad restnotering vilket gör det möjligt att för Köparen beställa en enhet som inte finns i lager. Enheten levereras då så snart som möjligt, normalt inom 2 veckor, men kan komma att ta längre tid beroende på leverantör. När en enhet som är restnoterad köpts så kommer Papmau att kontakta köparen när denna produkter är åter i lager hos leverantör och beställningen således är på väg till Köparen.

Papmau erbjuder följande betalsätt: Betalkort, faktura och Swish

När betalningsmetod har valts och alla nödvändiga steg i betalningsprocessen genomgåtts kommer betalningen behandlas av Stripe. Betalningen registreras som färdig så fort Köparen, efter genomförd betalningsprocess, skickas tillbaka till Papmaus webbshop. Betalningen överförs till ett bankkonto som förvaltas av Stripe, varpå den i ett andra steg överförs säkert och snabbt till Papmau.

Köparen kan betala sina köp med av Stripe accepterade kredit- eller betalkort. Papmau har ej tillgång till Köparens kortinformation eftersom betalningsinformationen inte sparas i Papmau system.

Papmau agerar som marknadsförare av produkter och tjänster samt leverantör av produkter till Köparen. Papmau efterlever lagstadgade och avtalade förpliktelser som har att göra med försäljning av varor och tjänster. Vid betalning med kredit- eller betalkort ingås ett avtal mellan Köparen och Papmau och Stripe ansvarar för avtalade förpliktelser kopplade till kortbetalningen och riktigheten av eventuella felmeddelanden som skickas till kunden under betalningsprocessen.

Köparen kan betala sina köp via såväl faktura som på avbetalning genom Stripe Klarna. För att få använda faktura som betalningsalternativ måste köparen godkännas av Klarna. Köparen får i genomsnitt 30 dagar på sig att betala fakturan. Köparen kan även välja att betala köpet genom avbetalning. Alla avbetalningsköp hanteras av Klarna och deras fakturavillkor gäller.

Swish är en säker mobiltjänst för direkt överföring av pengar med Swish-appen från mobilen. Överföringen sker omgående och är kostnadsfri.

En Swish-betalning genomförs inte i webbshoppen, utan är en separat betalning från mobiltelefonen. Vid betalning med Swish får Köparen en orderbekräftelse så fort Köparen klickar på knappen ”Jag godkänner ovanstående order” i kassan. Beställningen anses dock inte som fullbordad förrän betalningen har mottagits av Papmau och beställningen kommer ej att skickas förrän betalningen har mottagits.

Betalning sker till Papmaus Swish-nummer: 123 301 50 13. Mottagaren är Papmau AB.

Köparen ansvarar för att betala rätt belopp, inklusive frakt och eventuell moms, samt att betalning sker till rätt mottagare.

Observera att det för närvarande inte är möjligt att göra återbetalningar med Swish. Detta innebär att om en återbetalning skulle bli aktuell så kommer överföring ske på annat sätt än med Swish, till exempel överföring till bankkonto.

Mer information om Swish finns på www.swish.nu

Papmau använder DHL som leverantör. Papmau erbjuder följande leveransmetoder: DHL Service Point för privatpersoner och DHL Paket för företag.

Köparen kan hämta sin köporder vid närmaste DHL Service Point-ombud.

Köparen meddelas via SMS eller e-post när paketet är framme och kan hämtas ut. För uthämtning av paket krävs en giltig ID-handling samt paketets Kolli-ID eller referens.

Köparen meddelas via SMS eller e-post när paketet är framme och kommer köras ut av DHL. För kvittering av paket krävs en giltig ID-handling samt paketets Kolli-ID eller referens.

Köparen måste vara närvarande och tillgänglig vid utkörningstillfället på leveransadressen.

Vid försändelser som ej blir uthämtade hos ombudet (går normalt i retur efter 14 dagar) så kommer försändelsen att skickas tillbaka till Papmau. Detta medför extra kostnader och därför tas en hanteringskostnad på 249 kr ut. Beloppet på 249 kr kommer att dras av från Köparens återbetalning.

Vid försändelser till företag som blir returnerade på grund av ej mottaget paket så debiteras en hanteringskostnad på 249 kr exkl moms plus lagerhållningsavgiften DHL tar ut vilket baseras på hur skrymmande paketet är och en ny fraktkostnad debiteras för att skicka om paketet.

Frakt- och hanteringskostnader varierar beroende på vikt och leveransmetod och kostnaderna framgår tydligt under beställningsprocessen. Efter att Köparen har lagt en beställning skickas en orderbekräftelse automatiskt till den e-postadress som Köparen angivit under beställningsprocessen. Är något fel i orderbekräftelsen ska Köparen omedelbart kontakta Papmau.

Den genomsnittliga behandlingstiden för en beställning är ca 1 arbetsdag från det tillfälle då beställningen registrerats i PAPMAUs system. Leverans av beställningen tar ca 1-2 vardagar. Beställningar lagda på helger eller helgdagar skickas tidigast nästkommande arbetsdag.

Papmau skickar inte produkter utanför Sverige. Papmau ansvarar inte för leveransförseningar som beror på omständigheter utanför Papmaus kontroll. Skulle leveransen returneras till Papmau på grund av att leveransen blivit misslyckad förbehåller sig Papmau rätten att ta ut en avgift för att täcka de kostnader som uppstår i samband med en omleverans. Om avgiften för omleveransen inte betalas inom en (1) månad övergår äganderätten till produkterna som ingår i beställningen till Papmau.

Skulle Köparen upptäcka att leveransen har skadats eller saknas åligger det Köparen att omgående (inom 48h) kontakta Papmau via e-post och utförligt beskriva skadan samt dokumentera skadorna genom fotografering. Är skadan redan upptäckt vid upphämtningstillfället så ska paketet reklameras direkt på plats hos ombudet.

Köparen är skyldig att inspektera leveransen i närvaro av personalen vid ombudet. Om Köparen märker att paketet eller dess innehåll är skadat får Köparen avvisa leveransen. Personalen på ombudet undertecknar då ett protokoll/intyg som säger att paketet har levererats skadat. Köparen är skyldig att, utan onödiga dröjsmål, informera Papmau om skadan. Detta ska ske skriftligen via e-post. Informationen i mailet skall inkludera:

  • För- och efternamn
  • Adress
  • Telefonnummer
  • Ordernummer
  • Beskrivning av felet
  • Protokollreferens
  • Foton på paketet (både från utsidan och insidan) såväl som den skadade produkten

Det åligger Köparen att undersöka leveransen inom 14 dagar för att säkerställa att leveransen är avtalsenlig samt även bekanta sig med produktens bruksanvisning före användning. 

I enlighet med (Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler) har Konsumenten 14 dagars ångerrätt. Ångerfristen börjar löpa från den dag då Konsumenten mottar produkten. För att åberopa ångerrätten måste Konsumenten meddela Papmau via e-post om att Konsumenten vill häva köpet. Efter att ha mottagit e-postmeddelandet informerar Papmau Konsumenten om hur denne går till väga för att returnera produkten.

För tillfället är kostnaden för en retur 249 kr och returkostnaden dras av från Konsumentens återbetalning. Försändelsen måste skickas med Papmaus förbetalda fraktsedel som skickas till Konsumentens e-post vid skapandet av ett returärende. Produkten anses vara skickad samma datum som försändelsen skickas med Papmaus förbetalda returfraktsedel.

Returnerade produkter måste vara i samma skick som de befann sig i när de skickades till Köparen, med andra ord får Konsumenten inte använda produkten. Papmau förbehåller sig rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt. Eventuell värdeminskning dras av från det belopp som ska återbetalas till Köparen. Produkten som returneras måste vara förpackad på samma sätt som den var vid leveransen och inga klistermärken/dekaler eller annat får fästas på förpackningen. Skulle produkten returneras med bristande emballage eller vara felaktigt paketerad, är Konsumenten ansvarig för eventuella skador och kostnader som uppstår.

Företag erhåller ingen ångerrätt enligt lag. Kontakta Papmau på hello@papmau.se så ser vi om det går att hitta en lösning.

Papmau har enligt konsumentköplagen ett lagstadgat ansvar för brister i de produkter som Papmau tillhandahåller. Utöver det omfattas alla produkter som saluförs av Papmau av en egen garanti under följande förutsättningar:

Alla produkter som säljs av Papmau omfattas av 12 månaders garanti. Papmau ansvarar inte för defekter/fel som uppstår på grund av Köparens vårdslöshet. Defekter/fel som inte omfattas av garantin kan till exempel vara skada som uppstått genom en olycka, att produkten hanteras/används på ett icke ändamålsenligt sätt eller att produkten på annat sätt hanteras oaktsamt.

Garantiperioden för produkten är 12 månader från det datum då köpet genomfördes. Garantin gäller endast i Sverige.

Nedan följer en lista på vad som inte täcks av garantin:

  • Garantin gäller inte för normalt slitage.
  • Garantin gäller inte för självorsakade skador.
  • Garantin gäller inte om produkten anslutits till ett ojordat eluttag.
  • Garantin gäller inte för det fall Köparen ”öppnat” enheten genom att skruva upp och/eller ta isär enheten.
  • Garantin gäller inte ifall produkten skadas under frakten och skadan beror på Köparens oaktsamhet.
  • Garantin gäller inte om produktens serienummer har tagits bort eller gjorts oläsligt.
  • Garantin täcker inte skador på tillbehör.
  • Garantin täcker inte skador på kablar till laddare/nätaggregat.
  • Garantin täcker inte förbrukningsvaror, tex ett batteri.
  • Garantin täcker inte indirekta skador eller ekonomisk förlust som uppstår som ett resultat av att produkten går sönder. Till exempel ansvarar inte Papmau för annan utrustning som går sönder till följd av att enheten går sönder.

Köparen är skyldig att meddela Papmau om upptäckta defekter/fel som uppdagas i samband med mottagandet av produkten eller så snart som möjligt efter det att en defekt/fel har uppdagats. Reklamationsmeddelandet ska skickas via e-post till hello@papmau.se. Efter att ha meddelat Papmau om defekten/felet och därefter mottagit reklamationsinstruktioner från Papmau ska den defekta produkten utan dröjsmål skickas till Papmau med hjälp av den frakthandling som mottagits. Den returnerade produkten måste vara förpackad på samma sätt som den var när den levererades till Köparen.

Följande ska inkluderas i förpackningen när den defekta produkten returneras:

  • En kopia av orderbekräftelsen/kvittot
  • Köparens kontaktuppgifter (för- och efternamn, adress, telefonnummer samt e-post)
  • Beskrivning av defekten
  • Alla eventuella medföljande tillbehör

I första hand kommer påvisade defekter/fel avhjälpas genom att produkten repareras. Skulle de nödvändiga reservdelarna inte finnas till hands, eller kosta orimligt mycket att införskaffa, kommer den defekta produkten istället att ersättas med en likartad ersättningsenhet. Garantin för den ersättningsenhet som ersatt en defekt produkt är tre månader eller den garantitid som gäller för den ursprungliga beställningen, ifall ursprungliga garantitiden är längre än tre månader. Det påvisade felet repareras så snart som möjligt. Vid bedömning av en rimlig reparations- eller ersättningstid beaktas bland annat produktens egenskaper, Papmaus servicepartners tillgång till reservdelar samt hur pass omfattande defekten/felet är.

Skulle reparation av defekten/felet eller utbyte av produkten mot en likvärdig ersättningsenhet inte vara möjligt, förbehåller sig Papmau rätten att erbjuda en prisreduktion. Skulle ingen överenskommelse nås kan en hävning av köpet komma till stånd, såvida inte defekten/felet är av bagatellartad karaktär.

Vid hävning kan det belopp som återbetalas till Köparen justeras nedåt med ett belopp som motsvarar den uppskattade nyttan som Köparen åtnjutit under den tid då produkten varit funktionell och innan felet uppdagades.

Köparen är skyldig att meddela Papmau om upptäckta defekter/fel via e-post till hello@papmau.se. Reklamationsmeddelandet ska skickas utan dröjsmål efter att defekten/felet har uppdagats.

Papmaus skadeståndsansvar är alltid begränsat till innehållet i dessa avtalsvillkor och utsträcker sig högst till kostnaden för återbetalning av köpepriset. Ansvar för produktfel begränsar sig till en eventuell återbetalning av köpepriset efter att nyttan av köpet avdragits.

Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som en webbplats begär att få spara ned på besökarens dator för att ge tillgång till olika funktioner. Besökaren kan i webbläsaren ställa in så att den automatiskt nekar cookies. Mer information finns på Post och telestyrelsens hemsida.

Eventuell tvist mellan Köparen och Papmau löses i första hand genom förhandling. Om tvisten inte kan lösas genom förhandling, kan Köparen överlämna tvistefrågan till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, för ett opartiskt avgörande. Allmänna reklamationsnämnden nås antingen via hemsidan www.arn.se eller adress Box 174, 101 23 Stockholm. Köparen kan även klaga via EU:s onlineplattform för tvistlösning som nås via http://ec.europa.eu/consumers/odr/

Vid eventuell tvist följer Papmau beslut från Allmänna reklamationsnämnden eller motsvarande tvistlösningsorgan.

Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.

Papmau AB
Bergsjöholmsvägen 30
441 60 Alingsås
Sverige

Org.nr. 559369-7922

Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till hello@papmau.se med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.